Sunday, May 8, 2011

Selamat Hari Emak






harini hari ibu. tapi gua tak panggil mak gua sebagai ibu, maka dengan sesuka hati gua namakan sebagai hari emak.


emak gua memang cool, sama macam anak sulung die. gua la tu. die kalau bab masak memang champien kat hati gua. kalau ade bini pun, bini jatuh no 2. tapi kalau bini masak sedap dan belajar dari mak gua, diorang boleh share champien kategori beregu.


die sangat sabar melayan kerenah anak anak die yang dah besar ni. senyum je tengok kitorang adik beradik bergurau. berjaya jugak die membesarkan 4 orang anak die walaupun tak habis besar lagi.


kalau kitorang adik beradik sakat die, die tak kisah pun. die pun balas balik. kalau dulu die ajar kitorang cakap, baca, kira, sekarang kitorang pulak ajar die cara guna handphone, laptop, komputer.


semalam sebelum gua gerak balik Sintok, gua sempat heret adik adik gua carik hadiah hari emak untuk emak gua. dapatlah sebentuk cincin 18 karat. okay gua tipu, gua masih belum mampu beli benda mahal tu, tapi kalau dah kerja nanti InsyaAllah gua belikan satu untuk mak gua. mak, prinscreen page ni buat bukti okay? tu pun kalau mak terbaca.


walaupun mak gua ade SPM je tapi die punye pengajaran serupa lecturer PHD. gua adik beradik memang lulus cemerlang untuk UPSR PMR dgn SPM. walaupun die tak ajar kitorang subjek yang berkaitan, tapi bebelan dan nasihat die yang membawa kitorang untuk mengadap buku. sekolah agama pun serupa. kitorang mampu lulus cemerlang sampai habis (kecuali paling kecik sebab OTW) atas bantuan die. gua yang pemalas nak pergi sekolah agama pun boleh pass sebab struggle study kat rumah. sape lagi yang dorong kalau bukan mak gua.


walaupun gua tak suka dengar die bebel sebab kebanyakan benda yang die bebel adalah benda berulang tapi bebelan die penuh makna. padat dengan nasihat, nasihat, nasihat dan nasihat.


bila gua dah jauh dari dia, gua rindu nak dengar die bebel. sape nak suruh gua belajar? sape nak suruh gua pergi kelas? takde sape. dan banyak banyak benda gua terpikir kalau die dah takde, macam die takde emak.


* * * * *

nyai (nenek) gua baru meninggal bulan 1 yang lepas, malam gua on the way balik Johor untuk cuti mid sem. gua balik pun secara kebetulan yang gua rancang tapi Allah yang tentukan.


gua tau, die mesti sedih gila masa tu. yelah sape yang tak sedih hilang mak walaupun umur seseorang tu dah 60. gua sampai, abah dengan mak gua amek kat tol Ayer Hitam. gua tengok muka mak gua, sayu. gua pun terasa sayu.


masa die uruskan jenazah nyai gua, pilu gua tengok. dulu, nyai gua yang mandikan mak gua masa mak kecik tapi keadaan dah terbalik. masa penghormatan terakhir pada jenazah, gua tengok mak gua nangis cium nyai gua. gua pun ikut sebak. tak pernah gua tengok die menangis selain pagi raya.


sampai sekarang, suara nyai gua masih terngiang kat telinga gua. itu gua, ape tah lagi mak gua sebagai anak, mesti lagi teringat kan? bile keadaan semua tu gua replace dengan kedudukan mak gua, gua berhenti berfikir. gua taktau gua sanggup terima kenyataan ataupun tak. gua taktau macamana hidup gua tanpa mak.


dan tiba tiba gua teringat perlakuan gua yang lalu. perangai memberontak remaja yang tak patut gua buat. bantah cakap die, tertipu die, buat ape yang die tak bagi buat. ohh berdosanya gua pada mak gua. gua harap dapat balik pada masa lalu dan tebus balik kesalahan gua.


tapi gua masih ada peluang berbudi pada mak gua. macam macam gua pikir untuk mak gua. gua harap jadi kenyataan.


mak, sorry. I LOVE YOU.


gua, AJ.

2 comments:

AJ Joket said...

wah!! pakat anak sulung ea admin...
nice entry... sy AJ (versi girl..hehehe)doakn smga trcapai hasrat utk bli cincin kt mak tue ea...AMIN

Ariffin Janal said...

insyaallah :)

by SeliparLOUR. Powered by Blogger.